Logo Zoeken
CSC-webinar Online

De impact van desinformatie - CSC webinar

woensdag 29 mei 2024 van 16:00 uur tot 17:00 uur
fact fake.jpg

Wat kun je als communicatieprofessional doen om te zorgen dat jouw organisatie geen slachtoffer wordt van desinformatie?

Het beïnvloeden van politieke campagnes en het publieke debat met nepnieuws is bijna dagelijks in de actualiteit. Ook bedrijven en merken zijn steeds vaker slachtoffer van nepnieuws-campagnes. Want met het maken en verspreiden van desinformatie en nepnieuws kan veel geld worden verdiend. Bovendien wordt het dankzij nieuwe technologieën steeds eenvoudiger om misleidende informatie te creëren die uiterst betrouwbaar over komt.

In dit webinar gaan experts uit de wetenschap in op het fenomeen desinformatie. Wat verstaan zij er precies onder en hoe ga jij hier als communicatieprofessional mee om?

Tegelijkertijd is misleidende informatie van alle tijden. Zijn de hedendaagse zorgen eigenlijk wel passend bij de bedreiging? Of overschatten we de alomtegenwoordigheid en impact van desinformatie? En wat doet dit met het vertrouwen in echte informatie?

Verder kijken we tijdens dit webinar concreet naar wat je als communicatieprofessional kunt doen om de risico’s van desinformatie voor jouw organisatie, missie of doel te beperken.

Wetenschappers dr. Maarten van Doorn (Radboud Universiteit) en dr. Michael Hameleers (Universiteit van Amsterdam) presenteren hun actuele onderzoek naar deze vragen en geven tips. Prof. dr. Christian Burgers (bijzonder hoogleraar Strategische Communicatie UvA, Logeion leerstoel) sluit het webinar af met een reflectie en samenvatting.

Programma
16.00 - 16.05: Welkom en ontvangst door moderator Celia Noordegraaf
16.05 - 16.20: Minicollege Maarten van Doorn ‘Wat is desinformatie en waarom is het (g)een probleem?’ (met ruimte voor vragen)
16.20 - 16.35: Minicollege Michael Hameleers ‘Wat werkt wel en niet om desinformatie te bestrijden?’ (met ruimte voor vragen)
16.35 - 16.50: Discussie: wat kun je als communicatieprofessional doen om de risico’s van desinformatie voor jouw organisatie, missie of doel te beperken?
16.55 - 17.00: Reflectie en samenvatting door Christian Burgers, bijzonder hoogleraar Strategische Communicatie

Dit webinar is een initiatief van het Centrum Strategische Communicatie (CSC).

Over de sprekers

Celia Noordegraaf_vierkant.jpg

Celia Noordegraaf

Celia Noordegraaf was als bestuurslid van Logeion verantwoordelijk voor de portefeuille Wetenschap en Professionalisering. In het dagelijks leven is zij interim communicatiemanager. Samen met Logeion-hoogleraar Christian Burgers jaagt zij de verbinding tussen wetenschap en praktijk aan vanuit het Centrum voor Strategische Communicatie (CSC) en modereert hiervoor veel bijeenkomsten.
Christian-Burgers.png

Christian Burgers

Christian Burgers is sinds 1 maart 2019 bijzonder hoogleraar Strategische Communicatie aan de Universiteit van Amsterdam. Hij bekleedt de zogenaamde Logeion-leerstoel. Daarnaast is hij hoogleraar Communication and Organisations aan dezelfde universiteit. Zijn onderzoek richt zich onder meer op overtuiging en betekenisgeving van maatschappelijke issues via communicatie en taal. Hij heeft verschillende onderzoeksbeurzen verworven, waaronder een Veni-beurs en een Vidi-beurs van NWO. Tijdens CSC-bijeenkomsten reflecteert hij vanuit zijn rol als hoogleraar Strategische Communicatie op de uitkomsten van de discussie.
Foto Maarten van Doorn.jpg

Maarten van Doorn

Dr. Maarten van Doorn is docent op de afdeling Taal en Communicatie van de Radboud Universiteit. Na zijn bachelor Psychologie deed hij een onderzoeksmaster Filosofie van de Gedragswetenschappen. Hij promoveerde in de Filosofie en schreef een populairwetenschappelijk boek waarin hij betoogt dat veel psychologisch en filosofisch onderzoek bewijst dat mensen behoorlijk rationeel zijn, tegen het gangbare beeld over biases en nepnieuws in. Het boek ‘Waarom we beter denken dan we denken’ is genomineerd voor de Socratesbeker 2024. Maarten zal in zijn presentatie vooral ingaan op wat desinformatie is en waarom die wel of niet een probleem is.
Profiel_Michael Hameleers_Foto.jpg

Michael Hameleers

Dr. Michael Hameleers is universitair hoofddocent Politieke Communicatie en Journalistiek aan de Universiteit van Amsterdam. Na zijn bachelor Antropologie deed hij een onderzoeksmaster Communicatiewetenschappen. Hij promoveerde in 2017 met onderzoek naar populistische communicatie. Wat zijn de effecten van populistische communicatie, hoe hangt deze samen met het mediadieet van mensen en hoe is die opgebouwd. Sindsdien doet hij onderzoek naar desinformatie. Wat is het precies en vooral ook wat doet het voor het vertrouwen in de samenleving als er veel over desinformatie wordt gepraat. Uit zijn onderzoek blijkt dat het nog niet zo eenvoudig is om desinformatie te herkennen. Veel desinformatie imiteert de vorm van ‘echte’ informatie. Dat maakt het herkennen van desinformatie voor mensen heel moeilijk waardoor ze ook echt nieuws niet meer kunnen gaan vertrouwen. Uit Hameleers’ onderzoek bleek ook dat de waarde van factchecks beperkt is. Satire en humor kunnen het effect van polarisering verzachten.

Prijzen

Niet-Leden
€ 20,00

Voor deze bijeenkomst is de Logeion-Waardebon geldig.

Kostenoverzicht
:
Leden: € 10,00
Young Logeion (leden tot 30 jaar): € 5,00
Niet-leden: € 20,00

Prijzen zijn exclusief btw. Kosteloos annuleren is mogelijk tot en met 14 mei 2024. 

Ben je nog geen lid? Meld je dan nu aan en profiteer meteen van de ledenprijs voor deze bijeenkomst.